7 oktober 2013

Mina tips till dig som planerar bröllop

Foto: Therese Hagstedt
Hur man vill ha sitt bröllop är högst individuellt och alla får självklart göra som de själva vill (så länge man är överens med sin partner...), men jag tänkte ändå dela med mig av mina bästa bröllopstips. Här kommer dom:

  • Gör en budget! Den behöver inte stämma exakt, men det är bra att ha någorlunda koll på vad saker och ting kostar och hur mycket man spenderar.
  • Tänk efter vad det är ni prioriterar. För oss var det fotograf, lokal, ringar och utseende. Gå sedan tillbaka till detta flera gånger under planeringen så att ni inte dras med i bröllopshetsen och spenderar en massa pengar på sådant ni egentligen inte ville ha.
  • Anlita en professionell fotograf! Bröllopsdagen går så fort och jag är så glad över alla fina bilder vår fotograf tog så att vi nu i efterhand kan ta titta på bilderna och minnas vår dag. Många av våra släktingar tar fina bilder, men de kommer inte alls i närheten av fotografens bilder! Vi betalade strax under 10 000 kr för våra bröllopsbilder. Då fick vi tre timmar med bröllopsfotografen, 195 högupplösta redigerade bilder samt alla bilder lågupplöst. I det priset ingår även amatörfotografen som var med mig hos frissan samt de ca 20 högupplösta bilderna jag fick av henne. Det var värt pengarna för oss! Vi älskar foton och har massor av inramade bilder framme hemma hos oss. Fotografierna är ju faktiskt en av de få saker som fortfarande finns kvar när själva bröllopsdagen är över.
  • Bjud in de NI vill ha på ert bröllop. Strunta i regler och måsten. Vi är jättenöjda med att vi valde ett litet bröllop med endast 14 gäster. Det var perfekt för oss.
  • Satsa på en lokal med helhetslösning. Det var så skönt att någon annan ordnade allt till vårt bröllop. Vi behövde inte duka, dekorera, samordna maten, hämta tårta, städa eller göra något annat på vår bröllopsdag. Vi fick ändå allt precis som vi ville ha det och det blev perfekt! Jag tror inte att vi hade kommit undan billigare om vi gjort allt själva.
  • Strunta i vad andra tycker. Folk kommer att ha åsikter om ert bröllop och det går inte att göra alla nöjda. Antingen bjuder ni för få eller för många, ni har det för dyrt eller för billigt, ni borde bjuda den men inte den, och så vidare. Gör som ni själva vill! Ni gifter er ju bara för er egen skull får man hoppas. Är det någon som misstycker behöver den inte komma. En bröllopsinbjudan är inte ett inkallelseorder!

Det var några av mina bästa tips. Jag hade kunnat fortsätta i oändlighet, men då hade nog ingen orkar läsa. Vi fick en fantastisk bröllopsdag och det hoppas jag att alla andra brudpar också får!

1 kommentar: