8 januari 2013

Fördelar och nackdelar

Jag försöker väga fördelar och nackdelar med att gifta sig i september jämfört med att gifta sig i oktober. Som det ser ut nu så lutar det mer och mer åt ett septemberbröllop, men ingenting är klart förrän vi har haft vårt möte med lokalen. Detta är vad jag har kommit fram till hittills:

SEPTEMBER

Plus
  • Lokalen har lediga datum (i alla fall än så länge).
  • Vi kan gifta oss på en lördag.
  • Lättare att få barnvakt på bröllopsnatten än om vi gifter oss på en söndag.
  • Löven är fortfarande hyfsat gröna och kvar på träden (av någon anledning viktigt för mig).
  • Fortfarande chans till sommarvärme.
  • Slutet av september räknas också som lågsäsong = lättare att få tid hos frisör osv.

Minus
  • Många gifter sig i början av september = inte lika speciellt som i oktober
  • Det går ofta mycket förkylningar och andra sjukdomar i september.

OKTOBER

Plus
  • Det är vår förlovningsmånad och därför hade det varit mysigt att gifta sig då.
  • Jag har varit inställd på vigsel i oktober sedan vi förlovade oss.
  • Garanterar lågsäsong för bröllop.
  • Jag vet redan nu att min frisör är kan fixa mitt hår i oktober.
  • Fina höstfärger ute. 
  • Jag får mer tid på mig att bli av med gravidkilon...

Minus
  • Lokalen är uppbokad av andra evenemang alla lördagar i hela oktober.
  • Vi måste gifta oss en annan veckodag = gästerna kanske inte kan komma, svårare att få barnvakt osv.
  • Vi kanske måste byta från drömlokalen och hitta ett annat alternativ.
  • Löven har eventuellt fallit av träden (jag vill ha löv på träden när jag gifter mig av någon anledning...)
  • Kallare ute än i september.

4 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Ramlade in här då jag såg att du länkat till min sida!
    Fantastiskt mycket engagemang du lägger ner på planeringen och bloggen.

    Angående månad, oktober är en fantstisk månad att ha bröllop i, de vackraste bröllopen jag har fotograferat har varit just i oktober. Att det inte alltid är strålande solsken gör att man inte blir lika besviken om det inte är det. Ljuset ute kan vara superfint ändå.

    Nu vet jag ju inte vad du har planerat för lokal etc, men för mig som fotograf är oktober en finfin måndad. Lycka till med planerandet!

    /Linda

    SvaraRadera
  2. Skulle det kunna fungera med ett fredags bröllop? Vad jag förstått planerar ni en att vigas senare på dagen. Gästerna kanske kan tänka sig smita en timma tidigare från jobbet tex.

    Ett litet förslag bara. Tycker du skriver himla klokt och bra om planeringsarbetet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja... Tanken är väl vigsel runt kl 15 om det går att ordna och så som våra nära kära jobbar tror jag inte att det kommer att fungera med en fredag. Men vi håller alla dörrar öppna än så länge. :)

      Radera