30 januari 2013

"Vår" vigselförrättare


När vi bestämde oss för att ha en borgerlig vigsel kände jag instinktivt att jag gärna vill att vi ska vigas av en kvinna. Sambon hade inga direkta åsikter så jag hörde av mig till en av de kvinnliga vigselförrättarna i vår kommun. Jag blev rekommenderad henne av en kollega vars släkting haft henne som vigselförrättare och tyckt att hon var bra.

Efter att ha fått besked via mejl att hon kunde viga oss på vårt datum ringde jag som sagt upp vigselförrättaren här om dagen. Jag fick ett jättebra intryck av henne. Hon var glad och trevlig och frågade en massa saker. Hon berättade att hon brukar göra en personlig inramning av vigseln så att den passar brudparet och att hon gärna läser en dikt. Om vi inte hade någon dikt som vi gillade sa hon att hon kan komma med förslag. Hon påpekade även att om vi vill ha en solist på vigseln så får vi ordna det själva, men det visste vi redan.

Nu ska vi höras av nästa gång när vi har fått vår hindersprövning godkänd (ca 3 månader innan bröllopet) och bestämma detaljerna för vigseln då. Jag tror att det kommer att bli superbra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar