19 januari 2013

Vigselceremonin

Bildkälla

De senaste dagarna har jag funderat en del på hur vi ska lägga upp vår vigselceremoni. Vi kommer att gifta oss borgerligt och då har man lite mer frihet att utforma sin vigsel som man vill i jämförelse med om man gifter sig i kyrkan. Vi har redan bestämt att vi vill ha den "långa" versionen av den borgerliga vigselakten. (Här kan man läsa de olika ceremonitexterna vid ett borgerligt bröllop). Men eftersom den långa versionen bara tar ca 2 minuter vill vi fylla ut vår vigsel med andra inslag. Jag har hittat två dikter som vi kan tänka oss att ha med. Från början sa vi att vi inte skulle ha någon solosång, men jag har börjar fundera om och tror nog att jag vill ha i alla fall ett musikinslag vid vår vigsel. Jag försökte googla på sångerskor/sångare i vårt närområde men det var svårt att hitta tycker jag. Ska höra mig för i bekantskapskretsen om det är någon som har några kontakter.

Min tanke är att lägga upp vigseln ungefär så här:

  • Ingång (visserligen är "gången" bara några meter, så det går fort)
  • Dikt
  • Solosång
  • Vigselakt
  • Dikt
  • Slut

Vi har inte bestämt oss för om vi ska ha utgång eller om vi ska "skåla" och ha kramkalas i rummet där vi är. Vi ska i alla fall vigas i en av salongerna på herrgården där vi ska vara. Vigsel kommer ske framför några stora vackra fönster och våra gäster kommer troligtvis att sitta i en halvcirkel runt oss. Vi vigs och har bröllopsmiddagen i samma lokal så vi går aldrig "ut" efter vigseln, därmed blir det inte heller någon riskastning. Jag ska prata med  hon som är bröllopsansvarig i drömlokalen om hur andra som har gift sig på samma ställe brukar avsluta sina vigslar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar